iPad Pro za kreativce

Trebaju li dizajneri tablet i ako da, zašto baš iPad Pro? Post za sve ljubitelje dizajna, od amatera do profesionalaca
1 Shares
1
0
0

Za razliku od ostalih postova apstraktnije naravi, ovaj post odlučila sam posvetiti praktičnim savjetima za sve one koji se bave dizajnom i koji traže najbolji način kako da smanje tehnologijski jaz između vlastite ideje i završnog produkta.

Trebaju li dizajneri tablet? Na radnim mjestima na kojima sam radila uobičajeni setup sastojao se od MacBook Pro-a od 15 inča, postolja i vanjskog monitora te Wacom grafičkog tableta. Dakako, sasvim je jasno da su za profesionalnu upotrebu najvažniji: 1. što veći ekran tj. radna površina; 2. puna verzija grafičkog programa sa svim opcijama; 3. adekvatni hardver, što najčešće znači da je minimum MacBook Pro 15″ ( od 2019. 16″).

Međutim, što ako si kod kuće ne možemo priuštiti svu tu fancy periferiju te naprosto uz postojeći laptop (koji najčešće nije Macbook Pro od 16 inča) tražimo najjednostavniji način za skiciranje i dizajniranje?

Kada su se tableti prvi put pojavili na tržištu, malo tko ih je ozbiljno shvatio – s razlogom. Činili su se naprosto kao glorificirani pretraživači interneta maxi dimenzija, niti mobitel, niti laptop. Tko se još ne sjeća famozne njemačke reklame za iPad s djedicom koji ga koristi kao kuhinjsku dasku?

Skepsa prema tabletima nije bila neopravdana. Kada sam kupila prvi iPad (4th gen), učinila sam to s idejom da će biti multipraktik: digitalna bilježnica i blok za skiciranje u jednom, a u slobodno vrijeme streaming box za gledanje medijskih sadržaja. U to vrijeme Apple Pencil nije bio ni u primislima, tako da je jedina mogućnost bio vanjski stylus s plastičnim diskom koji je imao očajnu retenciju i neprirodan osjećaj prilikom pisanja (o skiciranju da ne govorimo); palm rejection (prepoznavanje dlana) je bio nepostojeć, kao i prepoznavanje jačine pritiska. Bilo je to očajno korisničko iskustvo te je stylus vrlo brzo završio kao dekoracija na radnom stolu, a tablet kao frivolno sredstvo za igranje igrica i dangubljenje po interneta. Ukratko: sa stajališta produktivnosti, zbog čega je zapravo bio kupljen, bio je to bačen novac.

Zbog prvotno negativnog iskustva dugo sam bila skeptična prema iPadu i tabletima općenito; njihovo postojanje činilo se neopravdano, više kao marketinški trik i igračka za odrasle s poboljšanom baterijom, nego kao realna potreba. Dolaskom iPada Pro i Apple Pencila priča se uvelike promijenila. Na bolje.

iPad Pro zajedno s Apple Pencil nudi toliko besprijekorno iskustvo da su moje želje po pitanju tableta ostvarene: prepoznavanje jačine pritiska omogućava uredno i lijepo pisanje u digitalnom obliku u svim formatima, tako da vođenje bilješki više nije nikakav problem, ali ono u čemu iPad Pro nadmašuje očekivanja jest ilustracija u svim fazama: od skiciranja do crtanja i završne obrade! Apple Pencil je toliko dobar da prepoznaje kut i jačinu pritiska bez imalo retencije te može biti i olovka, i kist, i sprej, i gumica u jednom.

Software koji koristim razvijen je posebno za iPad OS te više nije tek krnja verzija desktop varijante. Prvenstveno bih izdvojila Affinity Designer i Procreate, pri čemu je pogotovo Affinity Designer odlično i vrlo kompletno sredstvo za vektorsko i raster crtanje u jednom, koji s user interfaceom podsjeća po količini opcija na desktop verziju, dok je Procreate minimalistički, ali moćan program za crtanje s odličnim izborom brusheva i jednom velikom manom, a ta je da ne podržava vektorsko crtanje i CMYK eksport.

Affinity Designer je stoga program koji je za mene bio pravo otkriće. Kao prvo, po cijeni od samo 20 eura bez pretplate odlična je alternativa za Adobe CC za home-made dizajnere koji si jednostavno ne mogu priuštiti da plaćaju Adobe pretplatu od 60 eura mjesečno i pritom nikad ne steknu vlasništo nad programom! O Adobeovom poslovnom modelu mogla bih pričati satima, ali dovoljno je samo reći da me njihov prelazak na pretplatnički model u potpunosti odvratio od korištenja Illustratora i Photoshopa te mogu reći da je Affinity Designer Adobeova najpotpunija alternativa. Iako nema neke od značajki koje su popularne kod Illustratora (npr. patter maker, knife cutter, image to vector načina i sl.), ove nedostatke moguće je zaobići, posebno kad na umu imamo ogromnu prednost, a to je da ovaj program nudi vektor i raster mode u jednom! Ima odličnu paletu brusheva, mogućnost kompletne kontrole smjera i debljine linije te dizajneru nudi potpunu kontrolu nad vektorskim crtežom kojeg je potom moguće glatko doraditi u raster varijanti!

U kombinaciji s Affinityjevim programima, iPad Pro je gotovo potpuni alat kako za amatere, tako i za profesionalne ilustratore; kažem gotovo, jer je iPadOS kao mobilni OS i dalje ograničavajuć faktor u izboru i mogućnostima aplikacija, iako postoje alternativni načini da se doskoči ovim ograničenjima (ovi pak zahtijevaju instalaciju dodatnih aplikacija, što nije najsretnije rješenje za svakog). No, ohrabrujuća je činjenica da je sada moguće kompletan crtež nacrtati na iPadu uz tek sitne dorade na laptopu (ovisno o finalnim zahtjevima rada).

Mogu reći da je iPad Pro uz Affinity Designer izmijenio moj workflow na bolje te još više raspirio staru strast prema dizajnu. Kao prvo, za razliku od laptopa ili standardnog desktop računala, iPad je izuzetno prenosiv te može biti uz vas doslovno u svakom trenutku. Za razliku od grafičkog tableta kao što je Wacom, možete ga koristiti za skiciranje, pisanje, gledanje filmova, surfanje inspiracije tj. i za druge svrhe osim ilustracije. Tijekom putovanja u potpunosti je realan scenarij da ostavite kompjuter kod kuće i ponesete samo iPad. Affinity Designer omogućava eksport u raznim formatima (iako ne u .ai – što je svakako za mnoge dealbreaker), od kojih najčešće koristim .eps. Uz dodatni program moguće je instalirati na iPad fontove po želji, iako je ovo radnja koja svakako puno bolje i jednostavnije funkctionira na normalnom laptopu. Nadam se da će se okljaštrenost iPad OS-a ispraviti dolaskom novih ARM procesora.

Što je s iPadom i ostalim vrstama kreativnog rada, npr. pisanjem? Iako postoji odličan program za prepoznavaje ručno unešenog teksta i automatsko konvertiranje rukopisa u digitalni tekst zvan Nebo, za pisce je još uvijek puno ugodnije i preglednije koristiti standardnu tipkovnicu na laptopu. Naravno, od ove godine postoji tipkovnica s mišem i za iPad Pro, ali po neopravdano visokoj cijeni od 300 eura. iPad za pisce suočava se s jednim interesantnim paradoksom: s jedne strane, ergonomija i prirodnost samog iPada bez tipkovnice koja smeta pod rukama uz program kao Nebo pruža prirodan osjećaj tijekom pisanja, koje više nalikuje zapisivanje u blok ili bilježnicu negoli na rad s mašinom. S druge strane, program kao što je Nebo nije savršen, radi mnogo grešaka prilikom konverzije i neprestano nadgledanje napisanog teksta naposljetku iscrpljuje i odvraća koncentraciju s napisanog na tehničke probleme prilikom pisanja – a to je upravo suprotno od onoga što pisac želi!

Za kraj bih izdvojila još jedan dobar, ali nepotpun program za vađenje bilješki i citata, a to je LiquidText. U Pro verziji koja se plaća ovaj program omogućava izrezivanje dijelova teksta iz bilo kojeg izvora (web stranice, PDF-a, itd.) i postavljanje tog teksta na posebnu radnu površinu na kojoj se zatim automatski pokazuje poveznica između isječka i originala. Ovo može biti vrlo korisno ukoliko npr. prevodite neki tekst pa želite “izrezivati” riječi i nadopisati prijevod i sl. Međutim, ovaj program ima jednu veliku manu, a to je da je nemoguće eksportirati radnu površinu u lijepo organizirani tekstualni ili PDF file, što ga u konačnici čini nepreglednim, pogotovo ukoliko radite s dugačkim tekstovima.

Pitanje na koje valja odgovoriti za kraj jest: kome se isplati iPad Pro? Rekla bih da se isplati svakako dizajnerima i ilustratorima, posebno uz odličan Affinity koji nudi punu funkcionalnost bez mjesečnih nameta kao Adobe. Za razliku od njih, UI dizajneri neće se previše usrećiti s iPadom, zato što do dana današnjeg ne postoji nijedna relevantna Ipad verzija programa za UI dizajn, uključujući popularni Sketch. Isto vrijedi i za pisce: treba li piscima doista fancy gadget? Ja bih rekla da ne: dobra stara bilježnica i olovka su i više nego dovoljni, jer pisanje je najapstraktnija od svih grana umjetnosti te je samim time najmanje ovisna o tehnologiji.

1 Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *